woensdag 24 oktober 2007

Rug- of buiklig

Sommige baby's keren zich zelf om in buiklig. Dit kan je voorkomen door je baby te laten slapen in een trappelzak en met een fopspeen in zijn mondje. Zorg ook voor een harde matras, zodat wanneer baby toch op zijn buik draait hij niet met zijn mondje en neusje in de zachte matras verdwijnt. Bij oprispingen in ruglig zal de baby zich niet vlugger verslikken dan wanneer hij op de buik zou liggen. Zelfs voor een zieke baby, is rugligging de beste houding. Hoofdje en gezicht blijven minder bedekt dan bij buiklig, waardoor de koorts vlugger verdwijnt.

Mijn mening is dat de ruglig meer voordelen heeft dan de buiklig. Het gezichtje blijft vrij zodat de baby makkelijker kan ademen. Ik heb op internet gelezen dat de sociale ontwikkeling van de baby bevorderd. In ruglig ziet/hoort een baby veel meer geluiden, kleuren, beweging, lachende gezichten uit de omgeving en zal dus ook sneller reageren.

10 Tips om wiegendood te voorkomen:
-Rook niet tijdens de zwangerschap
-Rook niet in de buurt van je baby
-Leg je baby op de rug te slapen
-Zorg dat baby niet te warm ligt
-Leg je baby te slapen in een trappelzak
-Vermijd hoestmiddelen met kalmerende werking
-Geef borstvoeding als dat mogelijk is
-Geef je baby een fopspeen bij het slapen
-Voorkom langdurige visites met je baby
-Deel deze tips ook mee aan iedereen die tijdelijk de oppas van je baby waarneemt.

Wat is volgens jullie de beste manier om een kind veilig te laten slapen? Rug-of buiklig?
Zijn jullie het met mij eens om het kind op de rug te laten slapen, of denken jullie hier toch anders over?

1 opmerking:

Mirthe zei

Hai Robin
Ik ben het wel met je eens..
Het lijkt mij beter om het kindje op de rug te laten slapen.
Ik ben daar wel vaak bang voor, dat de kindjes zich omdraaien in hun slaap en met hun neus of mond bij de matras komen.
dus het zijn goeie tips b.v met een fopspeen zoals je zei en een harde matras.
En vooral in een slaapzak dat lijkt mij echt belangrijk.
groetjes Mirthe