dinsdag 9 oktober 2007

Babymassage

Babymassage is een bijzondere manier om elkaar te leren kennen. Zonder woorden leren we de
taal van de baby te verstaan, "lichaamstaal". In de eerste negen maanden van zijn leven is dit de enige taal die de baby spreekt. Door goed naar de reacties van de baby te kijken, leert de ouder intuitief aanvoelen wat hij nodig heeft. Door in aandacht aanraken leren de ouders hun kind beter begrijpen en te respecteren. Op deze manier wordt de basis van het vertouwen hebben in elkaar versterkt. Vertrouwen en veiligheid geven gaan samen. Het maakt dat het kind opgroeit tot een stevige, onafhankelijke persoonlijkheid.
Deze massagevorm is geschikt voor alle moeders/vaders met baby's. Daarnaast is ze goed bruikbaar bij baby's die veel huilen, buikkrampjes hebben, onrustig zijn, zich overstrekken en couveuse baby's.

Mijn mening is dat de massage erg goed is voor baby's. Door regelmatig de baby te masseren, leer je je kind beter kennen, en waardoor je dan beter kunt inspelen op de behoeftes van de baby. Ik denk dat de meeste ouders dit positief ervaren, want ze bouwen een bijzondere band op met het kind.
Misschien zouden leidsters in een kinderdagverblijf één keer per week een massage kunnen geven om de relatie tussen leidster en kind te versterken. Of is dit iets persoonlijks?
Wat vinden jullie hiervan?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

He Robin,

Ik denk dat een massage voor een baby ook goed is.
Je hebt dan veel contact met de baby, en ik denk dat een baby het zelf ook wel lekker vindt.
Ik denk best dat er aandacht besteed kan worden aan het masseren van een kind op een kinderdagopvang.

Groetjes Cissi

Antoinette Engbers zei

Helmaal met jullie eens. Alleen leidsters hebben hier weinig tijd voor (zeggen ze) Ik weet niet of dat zo is. Daar komen jullie in de BPV vanzelf wel achter. Soms is er een korte cursus babymassage te volgen. Als je de kans krijgt zou ik hier een keer aan meedoen als ik jullie was.